W maju 2014 r. świat muzyczny obchodził 100-lecie powstania"Księżniczki czardasza".Opera Nova wystawiła to arcydzieło i włączyła jako kolejną – po „Hrabinie Maricy” - operetkę Emmericha Kálmána do swego repertuaru.
W 1914 roku Kálmán mógł już liczyć na współpracę z najwybitniejszymi librecistami wiedeńskimi. Leo Stein i Béla Jenbach przedstawili mu libretto osnute wokół miłości syna arystokratycznej rodziny austriackiej zbliżonej do dworu cesarskiego do szansonistki z budapeszteńskiego teatrzyku. Kálmán pracował nad muzyką , gdy pracę przerwał mu wybuch I wojny światowej . Ostatecznie operetka miała premierę 13 listopada 1915 roku na scenie Johann-Strauss Theater.Odtąd datuje się jej pełen sukcesów "pochód" przez najlepsze sceny muzyczne Europy.
To arcydzieło operetki powstawało w przededniu I wojny światowej. Libretto oddaje prawdę o zmieniającym się świecie: przemianach w obyczajowości, rozpadzie starych struktur społecznych. Nasza realizacja sytuuje akcję sceniczną w Polsce międzywojennej. Nawet moda ,ten czuły barometr przemian , wskazuje na "rozluźnienie" norm zachowania. Nadchodzą mezalianse...
Wojciech Adamczyk: reżyser operowy i filmowy (patrz: „Ranczo”), Piotr Wajrak: muzyczny sprawca sukcesu „Śpiącej królewny” i „Halki” , Maria Balcerek : autorka olśniewających kostiumów do „Barona cygańskiego” , Zofia Rudnicka : współautorka świetnej formy operowych tancerzy - tak najkrócej scharakteryzować można realizatorów najbliższej premiery Opery Nova. Jeśli dodamy ich do znakomitej muzyki ,to możemy być spokojni o efekt najbliższej premiery. Ba! liczymy na pobicie rekordów frekwencyjnych „Barona cygańskiego”. Zainteresowanie jest ogromne…„Artystki z variétés", „Bo to jest miłość" i „Choć na świecie dziewcząt mnóstwo" - te operetkowe "przeboje" są prawdziwym magnesem dla Publiczności.