Popularność "Fausta" datuje się na lata pięćdziesiąte XX wieku, kiedy wielkie nakłady pieniężne wydawane na jego wystawienie uczyniły z tej opery niemal „hollywoodzką produkcję”.(Wystawienie tego utworu to tło wydarzeń w książce Upiór w operze Gastona Leroux i w jego filmowych adaptacji oraz musicalu A.L. Webbera). "Faust" po raz pierwszy - jak dotąd,jedyny- zagościł na bydgoskiej scenie operowej w 1960 roku w reżyserii Hugona Morycińskiego i pod muzycznym kierownictwem Zdzisława Bytnara. Postać Fausta powróciła wiele lat później w realizacjach Opery Nova : w operze A. Boita "Mefistofele" (reż. Tomasz Konina) oraz legendzie dramatycznej H. Berlioza "Potępienie Fausta" ( reż. Maciej Prus).
Dla reżyserującego obecnie Pawła Szkotaka "wojenne tło, występujące oryginalnie w libretcie bez konkretnych czasowych odniesień, stanowi wyrazisty kontekst dla podejmowanych wyborów przez bohaterów, a także budzi nieoczywiste, ale czytelne skojarzenia z wojną, która toczy się dzisiaj w Ukrainie". (...) Akcja opery Faust Gounoda w inscenizacji przygotowanej dla Opery Nova w Bydgoszczy rozgrywa się w czasie I wojny światowej we Francji. Kostiumy oraz rekwizyty zostaną przygotowane zgodnie z realiami historycznymi. Ważnym rekwizytem o symbolicznym znaczeniu jest kwiat. Odnosi się nie tylko do imienia głównej bohaterki: Marguerita- margeritka, ale występuje także kilkukrotnie w akcjach scenicznych.Całość akcji scenicznej możemy odczytywać także jako walkę wewnętrzną Fausta pokazaną poprzez subiektywną wizję tytułowego bohatera".
FAUST